Arctic Superfoods brändää palan puhdasta pohjoista luontoa

Arctic Superfoods brändää palan puhdasta pohjoista luontoa
marraskuu 21, 2016 Tuire Hautala

Asiakkaamme Arctic Superfoods esitteli elokuussa kolme uutta ja täysin kotimaisista raaka-aineista valmistettua EVÄS-patukkaa, joissa yhdistyy luonnon läheisyys, marjat ja villiyrtit.

Ristiin rastiin Suomea, pohjoisesta etelään ja takaisin. Arctic Superfoodsin toimitusjohtaja Jari Kurtti ehti tehdä töitä kovalla motivaatiolla, kiertää lukuisia eri ravintoloita ja Michelin-keittiönkin ennen asettumistaan takaisin pohjoiseen ja Lappiin.

– Kevätkaudella 2015 aloin miettiä mitä sitä keksisi. Puolison työt olivat vieneet perheemme Leville. Halusin toimia ruoan kanssa, mutta ravintola-alan rinnalla minua kiinnosti yrittäjäksi ryhtyminen, Kurtti muistelee.

Noista pohdinnoista ja ympäröivän luonnon läheisyydestä syntyi ajatus marjojen ja villiyrttien brändäämisestä. Kurtti lähti ennakkoluulottomasti suunnittelemaan uutta tuotetta.

– Halusin terveellisen, hyvänmakuisen, valmiin ja missä vain nautittavaksi sopivan tuotteen, joka on lisäksi maidoton, gluteeniton ja lisäaineeton.

– Tein ensimmäiset mustikkakokeilut syyskuussa 2015. Tuote oli vielä tuolloin muodoltaan pallo, enkä tiennyt että siitä tuleekin lopulta patukka. Parhaimmillaan 3 uunia ja 2 kuivuria kuivasivat raaka-aineita kotikeittiössäni.

Luonnon läheisyydessä puhtaista raaka-aineista syntyi kolme erilaista ja täysin kotimaista eväspatukkaa.

Usko oman tuotteen potentiaaliin ja menestymiseen oli valtava. Monta vaihetta piti hoitaa päällekkäin aina lainoista yrityksen perustamiseen liittyviin asioihin saakka. Puoliso Sanna sparrasi, ideoi ja toimi lähimpänä tuotteen arvioijana alusta alkaen. Idean jalostuminen valmiiksi tuotteeksi oli lopulta nopea prosessi. Ensimmäisistä kokeista vajaan vuoden kuluttua Kurtilla oli käsissään valmis välipalapatukka.

– Olin päättänyt, että eväspatukoiden täytyy tulla ulos kesälomien jälkeen syksyn ja marja-ajan kynnyksellä. Aloitimme tuotteiden ennakkomarkkinoinnin juhannusviikolla somekanavissa. Se loi pohjaa, innostusta ja kiinnostusta. Saimme lisäksi hyviä ja uskottavia jälleenmyyjiä. Tuote tuli kauppoihin 15.8.2016.

Verkostojen ja yhteistyökumppaneiden merkitys tuotteen matkalla on ollut valtava.

– Kova pohjatyö on tehty ja haluan korostaa hyvää yhteistyötä huippujen kanssa. Meillä on paras mainostoimisto, raaka-ainetoimittajat ja tuotanto. Foodwestin löysin, kun halusin tuotteisiin heti alusta lähtien ravintosisällöt ja pakkausmerkinnät ammattimaisesti tehtynä sekä halusin selvittää tuotteiden päiväykset ja säilyvyyden. Itselleni oli tärkeää, että tuntematon taho ikään kuin repii tuotteeni auki. Onneksi kaikki katsottiin tarkasti läpi.

– Foodwest tarjosi hienon kokonaisuuden ja ison joukon ammattilaisia käyttöön. Olemme olleet todella paljon yhteydessä keskenään. On jopa syntynyt asiakkuuksia, joille on tärkeää, että näihin asioihin panostetaan, Kurtti kertoo tyytyväisenä.

”Olemme tehneet laadukkaan tuotteen kansainvälisiä markkinoita ajatellen”

Eväspatukoilla on tällä hetkellä jo 164 jälleenmyyntipistettä ympäri Suomen. Kotimarkkinoiden lisäksi tähtäin on kansainvälisessä kaupassa.

– Olemme tehneet laadukkaan tuotteen kansainvälisiä markkinoita ajatellen. Jo pakkauksessakin on valintoja, jotka tukevat tätä. Patukoita myydään muun muassa Helsingin, Oulun ja Rovaniemen lentokentillä ja vastaanotto on ollut hyvä. Matkustajat voivat ottaa mukaansa palan puhdasta pohjoista luontoa.

Tuire Hautala
Tuire on viestinnän ammattilainen, oivaltaja ja nerokkaiden tempausten toteuttaja. (Opintovapaalla)

0 kommenttia

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*