Case Maitokolmio: Trendit ja omat brändit tuotekehityksen ytimessä

Case Maitokolmio: Trendit ja omat brändit tuotekehityksen ytimessä
tammikuu 31, 2017 Virve Anttila

Paikallinen, keskipohjalainen maidonjalosta. FIT-tuoteperheen äiti ja isä, toholampilainen Maitokolmio satsaa pelottomasti tuotekehitykseen.

Maitokolmio on yli satavuotias ja melkein sata henkeä työllistävä osuuskunta, joka tuottaa maitoa ja maitotuotteita kotimaisesta raaka-aineesta. Maitokolmiolla on investoitu voimakkaasti tulevaisuuteen ja parempiin tuotantofasiliteetteihin. Myös tuotekehityspuolella riittää kiirettä.

– Olemme tehneet tuotekehitystä erityisesti meijerituotteiden osalta. Aikaisemmin tarjolla oli pääasiassa maustamattomia tuotteita, mutta maustettuja proteiinituotteita on kehitetty trendejä mukaillen, yrityksen markkinointipäällikkö Jouni Tiainen taustoittaa.

Tuotteiden ja valikoiman kehittäminen on maitotalossa ensisijaista, sillä omat brändit muodostavat meijerin liiketoiminnassa tärkeän kivijalan. Pelkkä private label -tuotteiden valmistus ei Tiaisen mukaan riitä.

– Meijerit tarvitsevat omia brändejä ja hypeä tuotteidensa ympärille. Meiltä löytyvät esimerkiksi muutaman vuoden ikäiset FIT-tuotteet, jotka kehitettiin proteiinitrendiä silmälläpitäen.

Maitokolmion yksi näkyvä ja kuluttajia kiinnostava brändi on FIT-tuoteperhe. Siihen kuuluvat erilaiset FIT maitorahkat ja FIT Ísland hapatetut maitovalmisteet, jotka ovat todellisia proteiinipommeja ja tuhteja välipaloja.

Saumatonta ideointia

Maitokolmion ja Foodwestin tiet kietoutuivat yhteen vuosia sitten. Nykyään Maitokolmio on Foodwestin vuosiasiakas.

– Ostamme osaamista tällä hetkellä pääasiassa tuotekehitykseen, sillä omat resurssimme ovat rajalliset. Saamme yhteistyöstä tarvittavaa resurssia sopivasti irrotettuna ulkopuolelta.

Tiainen näkee selkeänä etuna sen, että silmäpareja löytyy muualtakin.

– On ihan selvää, että Foodwestin avulla meille tulee trendejä ja tietoa siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Meiltä itseltäkään ei välttämättä ole aina kaikkea tietotaitoa. Foodwestiltä Virve hoitaa paljon asioitamme.

Maitokolmiolle on tärkeää lisäksi, että yhteistyö on hyvää ja joustavaa sekä kumppania ymmärtävää.

– Toisinaan se on jopa hyvin spontaania.

Virve Anttila
toimii Foodwestillä tuotekehityspäällikkönä. Virvellä on 17 vuoden kokemus tuotekehitystehtävistä ja hänen erityinen vahvuusalueensa on raaka-ainetuntemus. Temperamenttisella ja energisellä Virvellä on vankkaa osaamista mm. erilaisten juoma-, marja-, hedelmä- ja meijerituotteiden kehittämisestä.

0 kommenttia

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*