Trendit suunnannäyttäjinä

Trendit suunnannäyttäjinä
Tuire Hautala

Eräs henkilö totesi aikoinaan, että trendit eivät edusta tulevaa, vaan ovat mennyttä tietoa. Seuraamalla niitä asioita, jotka ovat olleet pinnalla tai voimistuneet lähimenneisyydessä, voi mielestäni kuitenkin päästä käsitykseen niistä asioista, jotka säilyvät ajankohtaisina lähitulevaisuudessa.

Esimerkiksi proteiinituotteet löivät itsensä läpi vuonna 2008. Proteiinipitoiset tuotteet ovat edelleenkin erittäin suosittuja, mutta proteiinikeskustelu on vuosien aikana vaihdellut luonnollisesta energianlähteestä lihasten rakennusaineeksi ja viimeisimpänä kasviproteiineihin.

Kasvisten käyttö eri tuoteryhmissä alkoi näkyä muutama vuosi sitten. Ensin käytettiin helposti hyväksyttäviä kasviksia, kuten porkkanaa mehuissa. Selkeä muutos tapahtui, kun kasvisten huonoa väriä ei enää alettu peittämään, vaan ruskehtava vihermehujuoma pakattiin rohkeasti kirkkaaseen pulloon. Lisäämällä kasviksia tuotteeseen, voidaan tuotteeseen tuoda ”terveellistä” imagoa ja käyttämällä hedelmiä joukossa, saadaan ”liian terveellinen” maku muutettua hyväksyttävämmäksi. Kasviksia on viimeaikoina tuotu moniin eri tuoteryhmiin mm. meijerituotteisiin. Kantaako trendi niin kauan, että näemme kasviksia sisältävän limonadin? How about vegetable soda?

Yksittäistä trendiä ei voi enää tarkastella ajatuksella,että tekemällä tietynlainen tuote, se on varma myyntimenestys.

Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut viime vuosina paljon. Kuluttajaryhmät ovat pirstaloituneet ja yksittäinen kuluttaja voi käyttäytyä eri tilanteissa eri tavalla. Sama kuluttaja saattaa arkiruokailussaan kiinnittää paljon huomiota suolan käytön vähentämiseen ja herkuttelutilanteessa nauttia suolakiteitä sisältävää suklaata.

Tiettyä kuluttajaryhmää tärkeämpää onkin miettiä tuotteen käyttötilanne, joka määrittää myös paljon tuotteen ominaisuuksia ja pakkausratkaisua. Välipalatuotteeksi tarkoitettu tuote, joka on pakattu vääränlaiseen pakkaukseen, jää hyllyyn.

Tuotekehittäjää kiinnostaa aina erilaiset virtaukset. Onkin mielenkiintoista havainnoida erilaisia uusia asioita ja seurata, mistä ilmiöistä kasvaa merkittäviä. Siihen asti, kun ilmiön suuruus on selvillä, täytyy olla valmistautunut kaikkeen.

Tuire Hautala
Tuire on viestinnän ammattilainen, oivaltaja ja nerokkaiden tempausten toteuttaja. (Opintovapaalla)

0 Comments

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Trendit suunnannäyttäjinä
Tuire Hautala

Eräs henkilö totesi aikoinaan, että trendit eivät edusta tulevaa, vaan ovat mennyttä tietoa. Seuraamalla niitä asioita, jotka ovat olleet pinnalla tai voimistuneet lähimenneisyydessä, voi mielestäni kuitenkin päästä käsitykseen niistä asioista, jotka säilyvät ajankohtaisina lähitulevaisuudessa.

 

Esimerkiksi proteiinituotteet löivät itsensä läpi vuonna 2008. Proteiinipitoiset tuotteet ovat edelleenkin erittäin suosittuja, mutta proteiinikeskustelu on vuosien aikana vaihdellut luonnollisesta energianlähteestä lihasten rakennusaineeksi ja viimeisimpänä kasviproteiineihin.

 

Kasvisten käyttö eri tuoteryhmissä alkoi näkyä muutama vuosi sitten. Ensin käytettiin helposti hyväksyttäviä kasviksia, kuten porkkanaa mehuissa. Selkeä muutos tapahtui, kun kasvisten huonoa väriä ei enää alettu peittämään, vaan ruskehtava vihermehujuoma pakattiin rohkeasti kirkkaaseen pulloon. Lisäämällä kasviksia tuotteeseen, voidaan tuotteeseen tuoda ”terveellistä” imagoa ja käyttämällä hedelmiä joukossa, saadaan ”liian terveellinen” maku muutettua hyväksyttävämmäksi. Kasviksia on viimeaikoina tuotu moniin eri tuoteryhmiin mm. meijerituotteisiin. Kantaako trendi niin kauan, että näemme kasviksia sisältävän limonadin? How about vegetable soda?

 

Yksittäistä trendiä ei voi enää tarkastella ajatuksella, että tekemällä tietynlainen tuote, se on varma myyntimenestys. Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut viime vuosina paljon. Kuluttajaryhmät ovat pirstaloituneet ja yksittäinen kuluttaja voi käyttäytyä eri tilanteissa eri tavalla. Sama kuluttaja saattaa arkiruokailussaan kiinnittää paljon huomiota suolan käytön vähentämiseen ja herkuttelutilanteessa nauttia suolakiteitä sisältävää suklaata.

 

Tiettyä kuluttajaryhmää tärkeämpää onkin miettiä tuotteen käyttötilanne, joka määrittää myös paljon tuotteen ominaisuuksia ja pakkausratkaisua. Välipalatuotteeksi tarkoitettu tuote, joka on pakattu vääränlaiseen pakkaukseen, jää hyllyyn.

 

Tuotekehittäjää kiinnostaa aina erilaiset virtaukset. Onkin mielenkiintoista havainnoida erilaisia uusia asioita ja seurata, mistä ilmiöistä kasvaa merkittäviä. Siihen asti, kun ilmiön suuruus on selvillä, täytyy olla valmistautunut kaikkeen.

0 Comments

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*