Härkiksen matka ideasta tuotteeksi

Härkiksen matka ideasta tuotteeksi
Tuire Hautala

Startup-yritys Verso Food Oy:n toimeksiannosta innovatiivisessa yhteistyössä Foodwestilla kehitetty Härkis on härkäpavuista valmistettu tuote, jonka Verso Food tuo kauppoihin syyskuussa. Suomalainen uutuustuote on vegaaninen vaihtoehto jauhelihalle ja haastaa paljon huomiota saaneen nyhtökauran.  Härkis-tuote sopimusvalmistetaan Domretorilla Kauhavalla yhteistyössä Taivalkosken Myllyn kanssa. Etelä-pohjanmaalla kehitetty ja valmistettu uutuustuote on jo nyt tuonut mukanaan lisää työpaikkoja alueelle.

Hyvän tuotteen, kuten Härkiksen, siemen on ideassa, johon yritys uskoo. Menestys ei tule kopioimalla, vaan erikoistumalla. Tekemällä omaa juttua ja uskomalla siihen.

Idea Härkiksestä heitettiin ilmoille jo kolme vuotta sitten, mutta ideasta ei tuolloin saatu sopivaa tuotetta. Ideaa ei missään vaiheessa kuopattu, matka vain kiemurteli ja synnytti muuta hyvää. Sen jälkeen vauhti onkin ollut hurjaa. Nopea vauhti vaatii paljon kumppaneilta, joiden kanssa toimitaan. Perinteisiä aikataulutettuja tuotekehityssuunnitelmia ja briefejä ei ehditä tekemään, vaan asiat etenevät yksi koeajo kerrallaan. Raaka-ainetoimittajilta vaaditaan joustavuutta, nopeaa reagointia ja pikaisia näytelähetyksiä.

Sopimusvalmistajakumppaneiden on sopeuduttava muuttuviin tilanteisiin, nopeaan aikatauluun ja ajattelemaan asioita uudella tavalla.

Kun sopimusvalmistuksena tehdään tuotetta, jota ei ole vielä ollut olemassakaan, täytyy miettiä, miten haluttu menetelmä ja raaka-aineet saadaan soveltumaan tuotantoon. Silloin monesti mietitään perinteisille laitteistoille täysin uudenlaista käyttöä ja se vaatii sopeutumista.

Tärkeintä tuotekehittäjän kannalta on olla samalla taajuudella henkilöiden kanssa, joille työskennellään. Olennaista on osata vaistota mitä tuotteelta halutaan sekä soveltaa prosesseja ja raaka-aineita tuotantoon. Kaikkien toimijoiden välinen luottamus on tärkeää. Asiakkaan ja sopimusvalmistajan on luotettava tuotekehittäjään. Tuotekehittäjän on luotettava, että tuotanto tekee parhaansa, jotta laitteistot saadaan soveltumaan tuotteelle ja tuotanto käynnistettyä.

Kaikkein tärkein on Asenne. Se ratkaisee.

Kirjoittaja Elli Laukkala on Härkiksen kätilö, joka hymyili leveästi, kun sai maailman ensimmäisen Härkis-paketin käteensä.

Tuire Hautala
Tuire on viestinnän ammattilainen, oivaltaja ja nerokkaiden tempausten toteuttaja. (Opintovapaalla)

2 Comments

  1. Avatar
    Helena Väisänen 4 vuotta ago

    Miksi härkiksen on oltava kampanjanssanne nyhtökauran haastaja? Miksi ette lähtisi nyhtökauran matkaan muuttamaan maailmaa paremmaksi?

    • Avatar
      Elli Laukkala 4 vuotta ago

      Hei Helena! Kiitos kysymyksestäsi. Koen, että Härkis on haastaja saatavuudessa. Muutoin kaikki vaihtoehtoiset tuotteet toimivat yhdessä haastajina lihatuotteille. Ne laajentavat kuluttajien tietoisuutta ja tuovat vaihtoehtoja ruokavalioon. On todella hienoa, että uutuudet, yksin ja yhdessä, ovat saaneet niin hienosti näkyvyyttä. t. Elli

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*