Tilanteet ohjaavat kuluttajien valintaa

Tilanteet ohjaavat kuluttajien valintaa
huhtikuu 30, 2018 Vesta Mäki

Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma on yli 15 vuoden aikana toteuttanut satoja asiakasprojekteja. Tuona aikana on tapahtunut suuria muutoksia niin tutkittavissa kuin tutkimustavoissakin.

– Kuluttajaryhmät ovat pirstaloituneet ja tilanne ohjaa nykyään yhä vahvemmin kuluttajakäyttäytymistä.

Esimerkiksi kodin ulkopuolella syötyjä välipaloja koskeva tutkimus osoitti, että sama henkilö arvostaa jossain tilanteissa terveellisyyttä ja toisissa taas nopeutta. Eli omena voi vaihtua suklaaseen, jos tilanne on otollinen.

Menetelmissä sen sijaan on nähtävissä laadullisen tutkimuksen aseman vahvistuminen. Suvin mukaan se on jo pitempään näkynyt maailmalla, mutta hänen ilokseen nyt myös Suomessa.

–Toteutamme paljon hybriditutkimuksia, jossa on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen osuus, hän lisää.

Tampereen ja Helsingin yksiköitä vetävä Suvi nauttii ammattitaitoisesta tiimistään ja siitä, että saa työskennellä monipuolisten ja vaativien asiakascasejen parissa. Hänestä on upeaa, että voi käyttää osaamistaan pienten ja isojen elintarvikeyritysten hyväksi.

– Odotan mielenkiinnolla, miten hyönteisruokailmiö kehittyy. Foodwestin tuoreen tutkimuksen perusteella on nähtävissä, että sirkat eivät ole vain mikroilmiö. Moni kuluttaja voisi olla kiinnostunut kokeilemaan hyönteistuotteita, kunhan itse tuote on myös riittävän kiinnostava.

Suvin perheeseen kuuluu mies sekä 6- ja 8-vuotiaat lapset. Vapaa-ajallaan hän lenkkeilee, käy kuntosalilla ja BodyCombatissa. Lasten ja työkavereiden iloksi keittiössä syntyy toisinaan myös erilaisia leipomuksia.

 

Timanttia nyt

  • Foodwestin pääsy mukaan Kasvu Openiin.
  • Laadullisen tutkimuksen arvostuksen kasvu. Yritykset haluavat enemmän näkemystä kuin prosenttilukuja.
  • Omilla käsillä tekeminen, esimerkiksi leipominen ja käsityöt.

Vesta Mäki

0 kommenttia

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*