CASE: Agrifutura Oy/NAMS – tomaattismoothien tuotekehitys

CASE: Agrifutura Oy/NAMS – tomaattismoothien tuotekehitys
elokuu 1, 2018 Vesta Mäki

Agrifutura Oy:n tavoitteena on kasvattaa maultaan ja laadultaan parhaita mahdollisia tomaatteja, joista kaikki voivat nauttia myös talvikuukausina. Tomaatteja myydään NAMS-brändin alla. Tuotannossa syntyy myös tomaattisivuvirtoja, jolloin tätä raaka-ainelähdettä voitaisiin hyödyntää uusissa tuotteissa. Projektin tavoitteena oli kehittää Foodwest Oy:n toimesta reseptit kolmelle erityyliselle smoothie-tuotteelle. Näiden tuotteiden yhteisenä nimittäjänä toimii tomaatti raaka-aineena. Tomaattismoothiet soveltuvat monille erityisruokavaliota noudattaville, sillä ne ovat lisäaineettomia, maidottomia, eivätkä sisällä lisättyä sokeria.

Tuotekehityksen näkökulmasta

– NAMS-brändin tomaatit ovat ensiluokkaisia niin maun kuin rakenteenkin osalta. Mielestäni projektia oli mahtava lähteä työstämään, kun oli näin ensiluokkainen pääraaka-aine käytettävänä, toteaa Foodwest Oy:n tuotekehittäjä Vesta Mäki.

– Reseptiikan suunnittelussa erityisen tärkeää oli kiinnittää huomiota tomaatin määrään. Sivuvirran hyötykäyttö on todellista silloin, kun smoothien reseptiikka sisältää kyseistä raaka-ainetta merkittävän määrän. Tämä ajatus ohjasi koko tuotekehitysprosessia. Tuotekehityksen osalta myös tomaatin prosessoiminen Foodwest Oy:n tuotannossa tuli miettiä tarkkaan. Onneksi meidän oma Seinäjoen tehtaamme taipuu moneen, myös suuren tomaattimäärän prosessointiin, Mäki jatkaa.

Asiakas mukana projektin eri vaiheissa

Agrifuturan Oy:n toimitusjohtaja Sebastian Anttila ja myynnistä vastaava Teemu Kanasuo olivat aktiivisesti mukana projektin eri vaiheissa, erityisesti esikehitysversioiden makutuomareina.

– Asiakkaan rehellinen ja innovatiivinen palaute esikehitysversioista on tärkeää. Näin saadaan tärkeää tietoa siitä, minkälainen makuprofiili tuotteille halutaan, Mäki toteaa. Anttila ja Kanasuo paljastuivatkin projektin edetessä melko harjaantuneiksi maistajiksi.

Basic-tomaattismoothien lisäksi muita makuvariantteja tuli yhteensä kolme: tomaatti-tyrni, tomaatti-kaura ja tomaatti-nokkonen.

Tuotteissa ei ole lainkaan lisättyä sokeria, sillä marjojen ja hedelmien luontainen sokeri tuo tuotteisiin tarvittavan makeuden. Makuvariantit ovat erilaisia ja kaikki ovat hyvin tätä päivää: Tyrni on etenkin suomalaiseen makuun sopiva hapan ja aromaattinen marja, joka korostaa makeaa tomaattia. Kaura on pitkään ollut esillä erilaisissa tuotteissa, juomissa toistaiseksi hieman vähemmän. Kauran täyteläinen ja pehmeä makuprofiili pyöristää tomaatin makua. Nokkonen vastaa perinteistä tomaatti-basilika yhdistelmää, mutta nykyaikaisempana versiona. Nokkosen makuprofiili tuo smoothieeseen oman säväyksensä ja korvaa perinteisen basilikan. Kaikissa raaka-aineissa on oma pohjoismainen superfood-fiiliksensä, mutta ennen kaikkea tuotteet ovat helposti lähestyttäviä, aitoja ja moneen makuun sopivia.

Tuotteiden pakkausmerkinnät ja ravintoarvolaskelmat hoidettiin myös Foodwestillä.

Tuotanto käyntiin

Tuotantoon tuotteet tulivat heinäkuussa. Tomaattismoothiet valmistetaan ja pakataan Foodwest Oy:n Seinäjoen tehtaalla. Ensimmäiset tomaattismoothie-erät lähtevät sopivasti lomakauden lopussa matkaan. Jatkossa tuotteita on tarkoitus valmistaa Seinäjoen tehtaalla ympäri vuoden.

Tulevaisuus

– On tosi hienoa, että saadaan puhtaasti kotimaisesta tomaatista valmistettu smoothie kauppojen hyllylle. Syksyn aikana sitten nähdään konkreettisesti, miten kuluttajat ottavat maukkaat tomaattismoothiet vastaan, toteaa Agrifutura Oy:n toimitusjohtaja Sebastian Anttila.

– Todettakoon, että emme yrityksenä jää tähän hetkeen makaamaan, vaan jatkossa jatkamme uusien tuotteiden innovointia ja tämän kokemuksen perusteella Foodwest osaa varmasti auttaa meitä, Anttila jatkaa.

Vesta Mäki

0 kommenttia

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*