Oikea data pistää tuotteet rullaamaan

Oikea data pistää tuotteet rullaamaan
marraskuu 26, 2018 Vesta Mäki

Tuotetietojen tallentaminen ja pakkausmerkinnät ovat tärkeässä roolissa, kun kaupan ala digitalisoituu. Tämä näkyy vahvasti myös elintarvikealalla.

Verkkokaupan kasvu ja kauppojen sähköistyvät tavarantoimitusjärjestelmät vaikuttavat elintarvikkeiden valmistajien prosesseihin. Foodwestin Synkka-tallennuspalvelun asiantuntijat Helena Lipsanen ja Mari Riuttala kertovat, että isot kauppaketjut edellyttävät tuotteiden sähköistä tallennusta. Synkan kautta tuotetiedot siirtyvät nopeasti kappaketjujen järjestelmiin.

GS1:n Synkka-palvelua käyttää jo yli 700 suomalaista tavarantoimittajaa ja vastaanottajaa, muun muassa SOK, Kesko ja Tuko sekä monet HoReCa-alan toimijat. Foodwest on tuotetietopankin kumppani, joka tarjoaa tällä hetkellä tallennuspalveluja noin 150 asiakkaalleen. Suuri osa on elintarvikealan toimijoita, mutta mukana on myös muita tavarantoimittajia.

Oikeiden tuotetietojen rinnalla tärkeään rooliin on noussut tuotekuva. Tämä näkyy erityisesti verkkokaupassa, sillä kuluttajat haluavat nähdä, miltä tuote näyttää. Verkkokaupassa ja digitaalisessa markkinoinnissa kuva on yksi tärkeimmistä – ehkä tärkein – ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

– Synkka on kätevä systeemi tässäkin, vuosimaksuun sisältyy kuvien siirto kaupparyhmille, tukuille ja Food Service -toimijoille. Lisäksi Synkkaan tallennettuja kuvia voidaan hyödyntää mediassa, Lipsanen vinkkaa.

Lyhyt lista on tehokkain

Pakkausmerkintöihin erikoistunut Riuttala on huomannut, että kuluttajat arvostavat lyhyitä ainesosaluetteloita. Niissä ilmoitetaan elintarvikkeen valmistus- ja lisäaineet valmistusajankohdan mukaisen painon mukaan alenevassa järjestyksessä.

– Yleisesti uskotaan, että mitä lyhyempi on ainesosaluettelo, sitä terveellisempi on tuote. Toki näin ei aina ole, mutta kuluttajille selkeys on valttia, hän huomauttaa.

E-koodien kammoksuminen on aiheuttanut sen, että valmistajat mielellään avaavat nuo koodit kirjoittamalla ne oikeilla nimillä. Siinäkin on haasteensa, sillä kuluttaja saattaa kaihtaa kaikkea vierasta.

– Jos tuotteessa on jotain, mitä kuluttaja ei ymmärrä, se on vaarassa jäädä kaupan hyllyyn.

Foodwestin asiantuntijat tarkastavat tuotteiden pakkausmerkinnät ja pitävät huolta, että esimerkiksi allergeenit on ilmoitettu asianmukaisesti korostaen sekä tuotteen ravitsemus- ja terveysväitteiden käytön ehdot toteutuvat.

Riuttalan mukaan pakkausmerkintöjen tarkistaminen ja niiden tallentaminen Synkkaan kulkevat käsi kädessä. Foodwestin asiantuntijat pitävät huolta, että asiakkaan tuotteessa olevat merkinnät ovat niin kuin lainsäädäntö edellyttää.

– Tietojen syöttö Synkkaan on tarkkuutta vaativaa käsityötä. Verkkokaupan yleistyessä tuotetiedot menevät nettiin, jolloin niissä on oltava samat tiedot kuin pakkauksessa, Lipsanen toteaa.

Vesta Mäki

0 kommenttia

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*