Foodwest tuottaa Valiolle kansainvälistä kuluttajaymmärrystä

Foodwest tuottaa Valiolle kansainvälistä kuluttajaymmärrystä
Vesta Mäki

Foodwest tekee kuluttajatutkimuksia myös kansainvälisillä markkinoilla. Valio on hyödyntänyt tutun kumppanin osaamista kansainvälisillä markkinoilla.

Vientimarkkinoilla pätevät saman lainalaisuudet kuin kotimaassakin: tuotteiden on oltava kuluttajalähtöisiä. Kansainvälinen markkinatutkimus tietyssä kohdemaassa tai samanaikaisesti useammassa antaa hyvän kuvan siitä, soveltuuko kyseinen tuote sen maan kaupan hyllylle.

Senior Consumer and Sensory Research Scientist Elina Kytö Valio R&D:stä kertoo, että he käyttävät Foodwestin kansainvälisiä markkinatutkimuksia silloin, kun vastaavan tuotteen tutkimusta tehdään myös kotimaassa.

– Yksi kumppani on hyvä ratkaisu. Säästää aikaa ja vaivaa, kun tuttu toimija hoitaa koordinoinnin kaikkiin kohdemaihin.

Hyötyä tulee myös siitä, että saman toimijan kanssa toteutustapa on yhtenevä ja vertailukelpoinen. Toki jokaisessa kohdemaassa on omat erityispiirteensä ja toimintakulttuuri, jotka on otettava huomioon kuluttajatutkimusta tehdessä.

Kytö on ollut tyytyväinen Foodwestiin kansainvälisillä markkinoilla.

– Yhtä hienosti asiantuntijat ovat toimineet kansainvälisesti kuin täällä kotimaassa. Arvostan heidän osaamistaan ja täsmällisyyttään, yhteistyö on sujuvaa. Olen itsekin tutkija, ja on mielenkiintoista keskustella ja toimia yhdessä. Tulee uusia näkemyksiä ja lisäymmärrystä puolin ja toisin, hän pohtii.

 

ESOMAR-verkoston avulla kaikkialle

Foodwest on kuluneiden vuosien aikana toteuttanut kansainvälisiä markkinatutkimuksia useille eri asiakkaille, erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen.

– Olemme tutkineet useille asiakkaille markkinoita muun muassa Venäjällä, Ruotsissa, Englannissa, Saksassa ja Espanjassa. Meillä on verkostot ja kumppanit, joiden kautta pystymme antamaan elintarvikeyrityksille kuluttajaymmärrystä eri markkinoilta, markkinatutkimuspäällikkö Juuli Seppälä kertoo.

Markkinatutkimusliittoon kuuluvan Foodwestin apuna on markkinatutkimusten kansainvälinen kattojärjestö ESOMAR (The world association of research professionals). Sen kautta löytyy päteviä yhteistyökumppaneita toteuttamaan markkinatutkimuksia missä vain asiakas tarvitseekin.

– Tuossa verkostossa on toimijoita, jotka ovat sitoutuneet noudattamaan yleisesti hyväksyttyjä ohjeita ja toimintatapoja. Näin voimme varmistua, että markkinatutkimukset ovat oikein toteutettuja.

Tällä hetkellä Foodwestillä on vakiintuneet yhteistyökumppanit Venäjällä, Ruotsissa ja Englannissa. Verkosto laajenee sitä mukaa, kun uusia asiakascaseja saadaan työn alle.

Vesta Mäki

0 Comments

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*