Missio Särkifood ui paikan televisiosarjassa

Missio Särkifood ui paikan televisiosarjassa
Vesta Mäki

”Jotkut pitävät missiota mahdottomana. Me pidämme sitä välttämättömyytenä. Maailman proteiinitarve kasvaa jatkuvasti väestönkasvun myötä. Lihan kulutuksen vastaavaa kasvua planeettamme ei kestä.”

Näillä kalaeväillä elää ja yrittää Paavo Vallas, Särkifoodin yrittäjä ja vastavalmistunut diplomi-insinööri. Hänen yrityksensä tuottaa särkikaloista jauhelihaa, joka sisältää korkealaatuista proteiinia ja parantaa maapallon terveyttä.

Suomalainen menestysresepti -televisiosarja on Vallakselle ja muille finalisteille tuhannen taalan paikka tuoda itsensä ja tuotteensa koko kansan tietoisuuteen. Miehen brändi on iskukunnossa, kesän aikana selviää, miten hänen kalajuttunsa purevat suomalaisten sydämiin.

Vallaksella on jo yksi voitto takataskussaan: Aalto-yliopistossa opiskellessaan hän voitti 10 000 euroa Sitran Ravinnekierto Challengessa. Tuon rahan avulla alkoi kehitystyö, jonka hän viimeisteli S-ryhmän ja Foodwestin kehittämän Suomalainen menestysresepti -ohjelman aikana. Lopputuotteena on kuluttajille tarjolla kaksi makua Särvin-kalajauhelihaa, original ja tex-mex.

– Maailman ensimmäinen kalajauheliha on kodin helpointa kalaruokaa, jolla voi korvata perinteisen sika-nautajauhelihan. Se on todella puhdasta ja runsaasti proteiinia sisältävää arkiruokaa, hän esittelee.

Rypsiöljyä, mausteita ja etikkaa sisältävä Särvin-lahnajauheliha sopii moneen ruokavalioon. Televisiosarjan aikana Vallas kehitti Foodwestin avulla tuotteita entistä monipuolisemmaksi.

– Alkujaan tätä sai vain pakasteena, nyt sen säilyvyys on parantunut ja kaupan valikoimiin tulee tuoretuote. Myös makua, ulkonäköä ja rakennetta on jalostettu, hän kertoo.

Vallas pitää televisiosarjaa mielenkiintoisena kokemuksena ja oivallisena tilaisuutena start up -yritykselle. Ruokakisan voiton tämä maailmaa pelastava kalamies aikoo pyydystää sopivan räyhäkkäällä menolla ja meiningillä, joka jää katsojien mieleen. Sekä tietenkin huipputuotteella ja oikealla ajoituksella – kalaruokien suosio on nousussa kuluttajien valinnoissa.

Vastaus moneen kehitystrendiin

Kilpailun tuomaristossa vaikuttava Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma kertoo, että Vallaksen Särvin on mielenkiintoinen uutuus.

– Se vastaa moneen vallalla olevaan kulutustrendiin, kuten helppouden ja nopeuden arvostamiseen sekä ekologisuuteen. Kuluttajat myös haluaisivat lisätä kalan käyttöä ruokavaliossaan, ja siihen Särvin sopiikin erinomaisesti.

Tuotteen kehittämistyöstä Foodwestissa vastannut kehityspäällikkö Sirkku Aarinen kehuu Vallaksen näkemyksellisyyttä.

– Paavolla oli alusta alkaen kalatuotteen arvoketju hallussaan aina vedessä polskivasta kalasta alkaen siihen selkeään näkemykseen, millainen lopputuote tulee kuluttajan lautaselle kehittää. Pystyimme aloittamaan heti määrätietoisen kehitystyön:  teknologiavaihtoehtojen arvioinnin ja testaamisen, raaka-ainekokeet, mikrobiologiset analyysit ja aistinvaraiset arvioinnit sekä kuluttajatestauksen, hän luettelee.

Aarinen kertoo, että taustalla piti hioa monia yksityiskohtia yrittäjän ja esimerkiksi  raaka-aine- ja pakkausmateriaalitoimittajien kanssa.

– Lopputuloksena hyvänmakuinen helppokäyttöinen uudenlainen kalatuote todettuun kuluttajatarpeeseen. Tämä oli antoisa ja motivoiva kehitysprojekti.

 

Suomalainen menestysresepti-kilpailun FINALISTIT näet täältä: FINALISTIT

Vesta Mäki

0 Comments

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*