Kuluttajat hioivat Boltsin hitiksi

Kuluttajat hioivat Boltsin hitiksi
Tuki BSTR

Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitto tuli kuluttajia kuunnellen. Boltsimies Anssi Räntilä Leivon Leipomosta kertoo, että Foodwestin kuluttajatesteillä oli suuri merkitys lopputulokseen (katso video).

Viime viikot ovat olleet yli satavuotiaan tamperelaisen Leivon Leipomon kuumimmat. Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitto räjäytti Boltsin potin: tuotantoa on pitänyt kiihdyttää kuin formulakilpailuissa.

Kaura-siemenpyöryköiden eli Boltsin tärkeä kilpavarikko sijaitsee Honkajoella Lihajaloste Korpelan tehdastallissa. Siellä taikinasta pyöräytetään Boltsit ja pakataan ne myyntihiteiksi kauppojen hyllylle. Korpelan huipputiimi on palannut Boltsin takia kesken lomia töihin ja puskee antaumuksella duunia kahdessa vuorossa.

Boltsien keulahahmo, Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä tietää, että silloin pitää hehkuttaa lisää kierroksia, kun markkinoilla on primetime. Komea parta vavahdellen hän laskettelee myyntilukuja, jotka kertovat kilpailun pyöryköiden paalupaikasta kovenevan.

Onnistumisten summa

S-ryhmän ja Foodwestin yhteinen Suomalainen menestysresepti -kilpailu televisiosarjoineen opetti paljon suuressa ja pienessä mittakaavassa. Leivon Leipomolle se oli ponnahduslauta, leipomoalalle tervetullut piristysruiske.

Mitkä kaikki asiat vaikuttivat Boltsin menestykseen? Leivon Leipomon tehotiimi kertoo, että menestys on aina monen tekijän summa. Kaiken keskiössä on tietenkin onnistunut tuote, mutta se ei vielä yksin riitä.

– Näin hyviksi tuotteet eivät olisi kehittyneet ilman Foodwestin asiantuntijoiden apua. Varsinkin kotitestien tuloksia oli pelottava avata, kun en tiennyt yhtään, millaista palautetta sieltä tulee, Räntilä tunnustaa.

Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma toteaakin, että kotitesti antaa tuotteelle kaikkein rehellisimmän makuarvion.

– Kuluttajat testaavat tuotetta kotonaan aidossa käyttötilanteessa, ilman tietoa valmistajasta, tuotteen tarinasta tai välttämättä konseptistakaan. On tärkeää, että tuote pärjää jo itsessään tällaisessa sokkotestissä, sillä loppujen lopuksi tuotteen erinomaisuus ratkaisee markkinassa uudelleenostot.

– Saimme tutkimuksesta selvät toimenpiteet Boltsin jatkokehitykseen, ja teimme tuotteelle vielä reseptikehitystä. Päätimme tutkimuksen perusteella, mitkä variantit kannattaa lanseerata. Lisäksi saimme valtavasti näkemystä Boltsin käytettävyydestä kotona, muun muassa mihin kuluttajat tuotetta käyttäisivät. Tutkimuksen mukana tuli ikään kuin Boltsin ensimmäinen reseptikirja, Räntilä myhäilee tyytyväisenä.

– Lanseerauksen jälkeen olemme huomanneet, että tuote on myös todella someystävällinen. Se iskee useampaan vallalla olevaan ruokatrendiin, ja ihmiset jakavat paljon sisältöä Boltsin käytöstä. Esimerkiksi Instagramista löytyy jo nyt todella paljon kuluttajien kehittämiä reseptejä, Luoma lisää.

Varokaa kopiota

Kärkikaartissa on kiva huristella, mutta peruutuspeilissä piilee uusia vaaroja.

– Suurin riski ovat tietenkin apinat eli matkijat, tietää businessmaailmassa timantiksi leivottu Räntilä.

Miehellä ja tuotekehityspäällikkö Irma Niemisellä sekä tuotekehittäjä Jarno Salmella on takataskussaan jo monta uutta makua odottelemassa starttivuoroa.

– Kaksi uutta makua on meillä jo täysin valmiina, ja muitakin kehityksessä, Nieminen lupailee.

Vaikka julkisuus ja markkinointi on tiukasti kiedottu pyöryköiden ja boltsimiehen ympärille, Räntilä muistuttaa, ettei voitto ole koskaan yhden miehen ajama juttu.

Isoon rooliin nousee maestro Salmi, joka pumppasi ensimmäiset Boltsit Runebergin tortuille tarkoitetusta ruiskusta ulos. Vähillä yöunilla tällä hetkellä töitä paiskova Salmi jaksaa hymyillä, vaikka urakkaa on leivottavana kellon ympäri.

– Jarnoon valmistanut kaikki massat, minä en ainuttakaan. Ja Irma on tehnyt kaiken resepteihin liittyvän kirjallisen tuotoksen, minä olen ollut kehittelemässä reseptejä ja toiminut tällaisena keulahahmona, Räntilä maalailee.

Räntilän mukaan televisiosarja toimii oivallisena oppimateriaalina kaikille pienyrittäjille, jotka haluavat kehittää omaa elintarvikebisnestään.

– Kun tuosta sarjasta kuorii pois draaman, niin punaisena lankana sieltä löytyvät kaikki kikat, mitä tarvitaan menestymiseen. Toivottavasti tulee toinenkin tuotantokausi, minä voin sitten korvata siinä Sukulan, boltsimies heittää myhäillen.

Avatar

0 Comments

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*