Suomi tarvitsee uusia menestysreseptejä

Suomi tarvitsee uusia menestysreseptejä
Vesta Mäki

Tässä haastavassa tilanteessa tarvitsemme Suomeen entistä enemmän menestysreseptejä. Kysyimme kolmelta viime vuoden Suomalainen Menestysresepti -kilpailun finalistilta, mitä S-ryhmän ja Foodwestin tuotekehityskilpailusta jäi käteen.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailun voittaja, Leivon Leipomon kaura-siemenpyörykkä Boltsi, nousi saman tien myyntihitiksi. Tuotantopäällikkö Anssi Räntilä kertoo, että Boltseille kuuluu oikein hyvää.

– Juuri tuli markkinoille seuraava maku, veikeän mausteinen, mutta ei liian tulinen Boltsi Morocco. Teemme jatkuvasti tuotekehitystä ja valmiina onkin pari uutta makuvarianttia.

Ensimmäisen Suomalainen Menestysresepti -kilpailun finaalissa oli myös helsinkiläinen Lipasu Oy:n Härtelö-vegejäätelö. Nuorten elintarvikealan opiskelijoiden start up -yrityksen keulahahmona televisiosarjassa toiminut Annika Ikonen kertoo, että he ovat kilpailun jälkeen kehittäneet Valion kanssa Härtelön brändiä ja luoneet tulevaisuuden toimintasuunnitelmaa.

– Pääsemme vähitellen kunnolla vauhtiin muun muassa markkinoinnin suhteen. On ollut ilo huomata, miten monia sydämiä Härtelö on saanut jo sulatettua, hän toteaa.

Myös tuotekehitys jatkuu. Maaliskuun alussa tuli markkinoille uutuusmaku Minttu.

– Seuraaville sesongeille on luvassa jo ties mitä. Me saamme myös paljon makutoiveita kuluttajilta, ja se on ihan parasta.

Yllättävät haasteet eivät pysäytä

Lahtelaisen Särkifood Oy:n yrittäjä Paavo Vallas iloitsee, että finaaliin päässeille ja viime elokuussa koko Suomeen lanseeratuille Särvin-kalajauhelihatuotteille on jo syntynyt laaja faniryhmä.

– On mahtava fiilis sen suhteen, mutta tiellä on ollut myös haasteita. Alihankkijamme Helsingin Kalatalo Oy ajautui konkurssiin ja joudumme etsimään tuotteille uuden tuotantolaitoksen. Tuotteita ei tästä syystä ole ollut saatavilla S-ryhmän kaupoista.

– Lisäksi koronavirus vaikeuttaa tilannetta, koska tuotantolaitokset eivät ota vastaan ulkopuolisia henkilöitä. Tästäkin kuitenkin selvitään ja tavoitteena on saada tuote takaisin kauppoihin mahdollisimman pian, Vallas toteaa.

Haastavasta tilanteesta huolimatta tuotekehittely on jatkunut ja Särkifood Oy:n tavoitteena on lanseerata useita uutuustuotteita mahdollisuuksien mukaan vielä tänä vuonna.

– Kunhan nyt ensin saadaan nämä nykyiset tuotteet takaisin kauppoihin, Vallas linjaa.

Epäonnistumisetkin vievät eteenpäin

Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa finalistit saavat tuotekehitysapua Foodwestin asiantuntijoilta. Lisäksi tuomaristo evästää eteenpäin matkan varrella.

Boltsimies Räntilä kertoo, että televisiosarjasta jäi loistava fiilis.

– Oli mahtavaa olla mukana. Kuvittelin tietäväni todella paljon tuotekehitysprosesseista, mutta minulla onkin vielä paljon opittavaa. Huomasin myös sen, kuinka tärkeää on olla välittämättä epäonnistumisista.

Ikonen tunnustaa, että kilpailusta ja televisiosarjasta on vieläkin aika epätodellinen olo.

– En usko, että olisimme Härtelön kanssa läheskään näin pitkällä ilman tuomariston painostusta ja kaikkea sitä tukea, mitä saimme Foodwestin asiantuntijoilta ja S-ryhmältä.

– Kokemus opetti minulle, että tilanteet voivat muuttua silmänräpäyksessä, ja on elintärkeää pystyä vastaamaan nopeasti muutoksiin ja sopeutumaan vallitseviin tilanteisiin.

Samoin Vallas on kiitollinen S-ryhmälle, Foodwestille ja kaikille muille kilpailun osapuolille, sillä finalistiksi pääsy nosti Särkifood Oy:n harrastuksesta varteenotettavaksi liiketoiminnaksi.

– Koko keissi oli minulle suuren suuri oppimiskokemus ja Särvin-tuotteille valtava mahdollisuus. Kokemus opetti, että vaatimustaso on elintarvikebisneksessä korkea. On eri asia pärjätä yliopiston innovaatiokisassa kuin oikeassa maailmassa ja kauppojen hyllyllä. Opin, että 95 prosentin valmistautuminen on 50 prosentin suoritus. Se ei enää riitä, hän korostaa.

Uudet tuotteet kehitysvaiheessa

Suomalainen menestysresepti 2020 -kilpailu on parhaillaan menossa. Tuomaristoon kuuluva Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma kertoo, että mukana on tälläkin kertaa kirjava joukko keskenään hyvin erilaisia ideoita. Jokaisella on omat haasteensa tuotteen kehityksessä.

– Voin luvata, että myös tällä kaudella luvassa on draamaa, mutta myös mielettömän hyviä tuotteita ja suomalaista innovaatiota parhaimmillaan, hän hymyilee.

Viime vuoden finalistit kannustavat ottamaan kaiken mahdollisen irti tuomareista ja tilaisuudesta.

– Kuunnelkaa mitä tuomarit oikeasti tarkoittavat. Jos ette ymmärrä, kysykää kameran ulkopuolella, voiton napannut Räntilä sanoo.

Vallas suosittelee varmistamaan, että on ymmärtänyt tehtävänannon oikein.

– Jos mahdollista, kysykää suoraan tuomareilta, mitä he haluavat. Toisinaan tuotantotiimin ja tuomariston toiveet tehtävän suhteen voivat olla hyvinkin erilaiset.

Ikonen lisää, että parhaat neuvot saa kulissien takana.

– Tee aina vähintään plan B, äläkä ota itseäsi liian vakavasti, hän opastaa.

Vesta Mäki

0 Comments

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*