Villipeston brändi sai viime silauksen SMR-kilpailussa

Villipeston brändi sai viime silauksen SMR-kilpailussa
Sari Kuru

Lapin Marian Villipeston pakkausta ja brändi-ilmettä hiotiin Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa Foodwestin asiantuntijoiden avustuksella.

Suomalaisista villiyrteistä valmistettu Villipesto on metsän antimien tuotteistamiseen erikoistuneen Lapin Marian uutuustuote, jonka kehittely alkoi jo vuosi sitten. Kehitystyötä seurattiin myös Suomalainen menestysresepti -kilpailussa kesällä 2020.

– Kilpailu tuli sopivalla hetkellä vastaan, olimme jo jonkin aikaa kehitelleet suomalaista pestoreseptiä. Villipesto yhdistää suomalaisen metsän maut parhaaseen pestoperinteeseen, Lapin Marian Saska Tuomasjukka esittelee.

Kilpailun aikana Villipestoa sparrasivat niin tuomaristo kuin Foodwestin asiantuntijatkin. Kotikeittiön resepti vietiin tuotantoon, säilyvyyttä testattiin, kuvattiin mainosvideoita ja mietittiin, mikä on tuotteen kohderyhmä. Saska Tuomasjukka myöntää, että aikataulu oli erittäin tiukka kokonaisen tuotteen kehitystyöhön.

– Me käytimme Foodwestin asiantuntijuutta erityisesti kuluttajien luotaamiseen. Meitä kiinnostivat niin tuotteen makumaailmaan liittyvät asiat kuin kuluttajien mielikuvatkin. Kuluttajatutkimuksen perusteella päätimme, mikä pääraaka-aineemme tulisi olla. Nokkonen oli kuluttajien mielestä kiinnostavin raaka-aine, ja saimme tutkimuksesta vahvistuksen sille, että meillä on hyvä konsepti käsissä, Tuomasjukka toteaa.

Kuluttajatutkimuksen myötä löydettiin teemoja, jotka kiinnostavat kuluttajia ja joilla tuotetta kannattaisi lähteä markkinoimaan. Foodwestin markkinatutkimuspäällikkö Juuli Seppälä toteaa, että Villipeston kohdalla tuotteen uutuusarvo oli todella erinomainen.

– Vaikka markkinoilla on jo monenlaista pestoa, kuluttajia kiinnostivat erityisesti kotimainen valmistaja, suomalaisten raaka-aineiden hyödyntäminen sekä villiyrtit. Tutkimuksen perusteella nämä tekijät voivat hyvin houkutella tuotteen pariin niitäkin, jotka eivät ennen ole olleet peston käyttäjiä, Seppälä toteaa.

Kuluttajatutkimuksessa selvisi myös, että kuluttajia häiritsee usein pestopurkin pohjalle jäävä hävikki. Niinpä tutkimuksen avulla pystyttiin optimoimaan pakkauksen pientä kokoa ja kokeilukynnyksen ylittävää hintaa.

– Nyt brändi-ilmeemme on täydellinen! Foodwestin osaamisesta voisi olla hyötyä myös tuotantoprosessin hiomiseen. Heidän kanssaan oli ilo tehdä yhteistyötä, Saska Tuomasjukka kiittää.