Foodwest auttoi viimeistelemään Kuusamon kalalastun

Foodwest auttoi viimeistelemään Kuusamon kalalastun
Sari Kuru

Kuluttajatutkimuksella varmistettiin täysin uudentyyppisen kalatuotteen viestinnälliset kärjet  ja pakkausilmeen houkuttelevuus.

Kuusamon Kala osallistui Suomalainen menestysresepti -kilpailuun kotimaisesta järvikalasta valmistetulla kalalastulla.

– Tämä on mausteinen, kypsä kalatuote, jota voidaan käyttää mausteisen lihan tapaan pitaleivän välissä, pizzan päällä tai vaikka riisin kanssa. Sopii siis aivan kaikkeen, minne lihakin. Kalalastun voi lämmittää pannussa tai grillissä, Kuusamon Kalan Juha Korhonen esittelee.

Tuotteen ravintoarvolaskelmat ja pakkausmerkintöjen laillisuustarkastukset tehtiin Foodwestilla. Myös kuluttajaymmärryksen osalta Kuusamon Kala hyödynsi Foodwestin erityisosaamista

– Se, että meillä oli kovimman ytimen asiantuntijaorganisaatio käytössämme tuotteen viimeistelyssä, on ollut hienoa. Ei pienillä yrityksillä ole aina mahdollisuutta testata ja selvittää näin perusteellisesti esimerkiksi pakkausdesigniin liittyviä kuluttajamielikuvia. Tämä oli meillekin aivan uutta, Juha Korhonen toteaa.

Foodwestin kehityspäällikkö Sirkku Aarinen työskenteli Kuusamon kalalastun kanssa koko projektin ajan. Tuotteen valmiustaso yllätti iloisesti heti alkumetreillä.

– Koska kyseessä oli uudentyyppinen tuote, teimme erityisesti säilyvyyteen liittyvää tutkimusta. Mietimme myös yhdessä, millaisilla kulmakivillä brändi saadaan rakennettua kuluttajia kiinnostavaksi, Sirkku Aarinen kertoo.

Pakkauksen ulkonäön ja merkintöjen kohdalla käytettiin hyväksi Foodwestin asiantuntijuutta. Kuluttajatutkimuksessa asetettiin vaihtoehtoja pakkausilmeelle sekä tuotteen nimelle, ja  näihin saatiin selkeä tulos. Kuusamon Kalan tekemä pohjatyö oli jo lähes maalissa.

– Tällaisen uudentyyppisen tuotteen lanseerauksessa on oltava tosi tarkkana, että nimeäminen ja brändi osuvat oikeaan eivätkä aiheuta hämmennystä. Kuluttajat pääsivät kertomaan mielipiteensä tuotteen houkuttelevuudesta ja mausta, ja tulosten perusteella tehtiin hienosäätöä, Sirkku Aarinen kertoo.

Juha Korhoselle on tärkeää, että kuluttaja tietää jo Kalalastun pakkauksesta valitsevansa kotimaisen tuotteen. Tuotetta markkinoidaan myös runsaasti proteiinia ja runsaasti D-vitamiinia sisältävänä, mikä vaatii tarkkaa taustaselvitystä.

– Kaikki nämä laskelmat ja varmistukset saatiin hoidettua Foodwestillä. Yhteistyö sujui hyvin koko projektin ajan. Saimme ison osan asioista hoidettua etäyhteyksin, joten meidän ei tarvinnut täältä pohjoisesta matkustaa paikan päälle, Juha Korhonen kiittää.