Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia

Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia
Stephen McMenamin

Suomen Markkinatutkimusliitto (Smtl ry) on viime kuukausina törmännyt ilmiöön, jossa kuluttajan on vaikea ymmärtää, lähestyykö häntä oikea ihminen vai soittorobotti. Puhelimessa on tehty myyntiä ja jopa kalasteltu vastaajan käyttäjätietoja ja salasanoja. Kuluttajan on ollut vaikea havaita puhelun alussa, että kyse on automaatista eikä elävästä ihmisestä. Huolestuttavaa on, että tällaista puhelinmyyntiä ja tietojen kalastelua on tehty tutkimuksen varjolla.

Markkinatutkimusliitto painottaa, että sen jäsenet ovat sitoutuneita eettisesti laadukkaaseen markkinatutkimustyöhön, jossa tietosuojavelvoitteet on huomioitu. Tutkimuksen yhteydessä ei koskaan myydä mitään, eikä vastaajalta kalastella henkilökohtaisia tietoja. Vastaajista mahdollisesti muodostunut rekisteri myös tuhotaan heti projektin päätyttyä, eikä sitä anneta muiden toimijoiden käyttöön. Markkinatutkimusliitto näkee uhkana myös sen, että tutkimustoiminnassa tehtävien puhelinhaastattelujen teko vaikeutuu Suomessa, mikäli kuluttajan on vaikea luottaa tahoon, joka häntä puhelimessa lähestyy. Oikein käytettynä soittorobottien käyttö voi kuitenkin mahdollistaa nopean tavan kerätä kuluttajien mielipiteitä ja näkemyksiä ajankohtaisista kysymyksistä. Soittorobottien hyöty nähdäänkin siinä, että suuria määriä vastauksia pystytään keräämään kustannustehokkaasti.

Markkinatutkimusliitto SMTL ry on tutkimusalan johtavien yritysten etujärjestö, joka edistää laadukasta mielipide- ja markkinatutkimustoimintaa maassamme. Markkinatutkimusliitto edesauttaa jäsenten välistä yhteistyötä, kehittää alalla toimivien ammatillisia valmiuksia, hoitaa alan suhteita viranomaisiin ja järjestöihin sekä edistää alan työnantajakuvaa.

Markkinatutkimusliitto SMTL ry:n jäsenet ovat sitoutuneet noudattamaan ISO 20252 toimialastandardia, joka takaa luotettavat, läpinäkyvät ja eettisesti kestävät tutkimuspalvelut.

 

Lisätietoja: Markkinatutkimusliitto (SMTL ry) Suvi Luoma, liiton puheenjohtaja

suvi.luoma@foodwest.fi

www.markkinatutkimusliitto.fi