Foodwest tukena Kiteen matkailu- ja elintarvikeliiketoiminnan brändäämisessä

Foodwest tukena Kiteen matkailu- ja elintarvikeliiketoiminnan brändäämisessä
Sari Kuru

Paikallisuus, tarinallisuus ja puhdas ruoka kiinnostavat ihmisiä niin meillä kuin muuallakin, ja Foodwestillä on tärkeä rooli näiden arvojen muotoutumisessa valmiiksi tuotteiksi. Yhteistyö esimerkiksi Pohjois-Karjalan alueella on jo tuottanut tulosta.

Elinkeinopäällikkö Mikko Heickell koordinoi Kiteen alueen kehittämishankkeita ja on aitiopaikalla seuraamassa karjalaisen ruokaidentiteetin uudistumista ja vahvistumista.

– Meillä on muun muassa pitkät perinteet marjatiloilla sekä maidon- ja lihantuotannossa, mutta meiltä löytyy myös omia erikoisuuksia, joiden kautta voimme brändätä uudenlaista matkailu- ja elintarviketoimintaa maakuntaan, Heickell toteaa.

Tällaisia kansallisesti arvostettuja Keski-Karjalan erikoisuuksia ovat esimerkiksi hunaja, käävät, koivunmahla ja kotimainen inkivääri. Löytyypä Kiteeltä aito viinitilakin, jolla pääsee maistamaan suomalaista puna- ja valkoviiniä. Rypäleet kypsyvät Laatokan luomassa pienilmastossa, joka mahdollistaa hyvät sadot myös perinteisille viljelykasveille. Metsäluonto vesistöineen on ollut paikallisten aarreaitta, ja ruokakulttuuri on aina kulkenut käsi kädessä itäisten vaikutteiden kanssa.

Tukea ja apua asiantuntijoilta

Foodwest on ollut tukena monien paikallisten yrittäjien tuotekehityksessä ja näkynyt myös erilaisissa kehittämishankkeissa ja koulutustilaisuuksissa.

– Tällä hetkellä Foodwest tekee meille selvitystä pakastekuivauslaitteiston hankinnasta paikallisten toimijoiden käyttöön. Meillä on nyt erittäin hyvää pöhinää: elintarvikepuolelle on syntynyt uutta yritystoimintaa, mutta myös alueelliset yritykset ovat lähteneet viemään uusia ideoita eteenpäin. Käytännössä Foodwest on aina mukana alueemme yritysten tuotekehitystarinoissa, viimeistään siinä vaiheessa kun ideoita ruvetaan tuotteistamaan, Mikko Heickell toteaa.

Foodwestin asiakkuuspäällikkö Tuomas Kärki toteaa, että kaiken kehittämisen taustalla tulee olla maali, johon päästään konkreettisten toimenpiteiden kautta.

– Tämä johtaa olemassa olevan liiketoiminnan kasvuun ja uusien yritysten syntyyn. Esimerkiksi Heickelin koordinoima elintarvikealan yritysklusterihanke Puhos-hallin ympärille näyttää olevan hyvässä myötätuulessa. On ollut hienoa huomata, että olimme heti samalla aaltopituudella, Kärki kiittää.

Ylipäätään suomalaisten luonnontuotteiden jatkojalostaminen kuluttajia kiinnostaviksi elintarvikkeiksi on tärkeä kokonaisuus niin alueellisen kehittämisen kuin suomalaisen kuluttajankin näkökulmasta. Kärki muistuttaa, että puhtaalla suomalaisella ”superfoodilla” on edelleen potentiaalia menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla.

– Toivottavasti pääsemme jatkossakin auttamaan alueen kehittämisessä, sillä tuomme foodwestin uniikilla palveluportfoliolla tärkeää osaamista kehittämishankkeisiin aina ideasta kaupan hyllylle asti, Kärki summaa.

Kohti tulevaisuutta

Kiinnostus luonnontuotteita ja elintarvikeinnovaatioita kohtaan ei näytä hiipumisen merkkejä, joten Kiteellä on hyvä tilaisuus brändätä itseään myös ruokamatkailu edellä. Heickell kiittää Foodwestin asiantuntijoita siitä, että he ymmärtävät alueen mahdollisuudet.

– Mielestäni Foodwest on aivan ykkönen elintarvikkeiden kehitystyöhön liittyvässä tietotaidossa. Asiantuntijaroolissa he eivät tyydy huutelemaan Länsi-Suomesta meille ohjeita, vaan tulevat ketterästi paikan päälle aina tarvittaessa ja tuntevat oikeasti meidän markkinakenttäämme.
He myös kehittivät Kiteen kaupungille oman Kitee Supershotin, jossa on paikallisia marjoja ja koivunmahlaa, Mikko Heickell hehkuttaa.

Pohjois-Karjalan elintarvikealan klusteri rekrytoi yritysasiantuntijaa

– Eteenpäin mennään kovaa vauhtia ja juuri nyt meillä on yksi uusi avoin yritysasiantuntijan työpaikka Pohjois-Karjalassa alueen elintarvikealan klusterin kehittämishankkeessa, toteaa Heickell lopuksi. Lisätietoa avoimesta työpaikasta löydät osoitteesta keti.fi/rekry