Kuluttajaymmärrys

Kuluttajaymmärrys

 

Foodwestin tutkijoilla on ainutlaatuisen syvällinen ymmärrys kuluttajan elintarvikekäyttäytymisestä sekä todella laaja tuoteryhmäosaaminen. Tutkimukset räätälöidään aina asiakkaan ongelma huomioiden ja usein tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita kuluttaja arjessaan kohtaa ja millaisilla ratkaisuilla niitä voitaisiin korjata. Kattavan ja visuaalisen tutkimusraportin lisäksi saat Foodwestin ainutlaatuisen laajan näkemyksen suositeltavista jatkotoimenpiteistä. Ohessa esimerkkejä tyypillisimmistä tutkimuksistamme.

Konseptitutkimus

Uuden tuoteidean menestymismahdollisuuksia markkinoilla kannattaa testata ennen varsinaisen tuotekehityksen aloittamista tai hyvin sen alkuvaiheissa, jotta tuotekehitystä saadaan suunnattua alkumetreiltä lähtien oikeaan suuntaan. Tutkimuksen avulla selvitetään uuden konseptin houkuttelevuus ja puhuttelevimmat tuoteominaisuudet sekä voidaan haarukoida potentiaalisimpia käyttäjäryhmiä.

Kuluttajalähtöinen konseptikehitys Foodwest 24/7

Kuluttaja on mahdollista ottaa mukaan uuden tuotteen kehitykseen alusta alkaen. Foodwestin digitaalisen Omenakori-tutkimusalustan avulla myös asiakasyrityksemme tuotekehityksellä on pääsy kuluttajan arkeen vaikka 24/7. Konseptin kehitysprojekti voi alkaa jo ideavaiheesta ja kestää lanseeraukseen saakka, tai se voi keskittyä johonkin spesifiin vaiheeseen innovaatioprosessissa. Kuluttajat voivat tällaisen projektin aikana arvioida ja jalostaa edelleen esimerkiksi vaihtoehtoisia tuotekonsepteja, esikehitettyjä näytteitä, pakkausratkaisuja ja designia sekä suunniteltua markkinointiviestintää. Toteutus on mahdollista myös Food service -ympäristössä.

Tuotetesti

Tuotetestissä eli ”makutestissä” keskitytään tuotteen aistittavien ominaisuuksien ja käytettävyyden selvittämiseen. Usein pelkkä hyvä maku ei riitä, vaan kokonaisuus ratkaisee. Asiantuntijoillamme on pitkä tausta elintarvikkeiden tuotetestauksesta ja kauttamme hoituvat monimutkaisetkin tutkimusasetelmat. Kuluttajat voivat testata tutkittavia tuotteita joko Foodwestin testitiloissa Helsingissä, Tampereella ja Seinäjoella (hallitesti) tai omassa kotikeittiössään (kotitesti).

Pakkaustutkimus

Onko edessä pakkausuudistus? Pakkaustutkimuksella voimme selvittää pakkausratkaisun toimivuutta ja käytettävyyttä ja/ tai pakkauksen visuaalisuutta. Design-tutkimuksessa voidaan keskittyä ainoastaan houkuttelevimman pakkausilmeen löytämiseen.

Shopper-tutkimus

Shopper-tutkimuksella pureudutaan kuluttajan valintatilanteeseen kaupassa. Miten kuluttaja havainnoi ympäristöään, mihin asioihin huomio kiinnittyy, huomataanko tuotetta kaupan hyllyssä, mikä ratkaisee valinnan? Nämä ovat tyypillisiä shopper-tutkimuksella ratkaistavia tutkimuskysymyksiä. Tutkimus toteutetaan kaupassa, aidossa ympäristössä ja todellisissa valintatilanteissa.

Omenakori online-yhteisö

Foodwestin oman Omenakori-yhteisötutkimusalustan avulla päästään ainutlaatuiselle näköalapaikalle kuluttajan arkeen. Kyseessä on suljettu verkkoyhteisö, johon rekrytoidaan asiakkaamme projektiin sopiva kohderyhmä Foodwestin kuluttajapaneelista. Verkkoyhteisössä käydään keskusteluja ja tehdään erilaisia tehtäviä. Foodwestin tutkijat moderoivat keskusteluja, mutta myös asiakasyrityksen edustajilla on mahdollisuus seurata ja osallistua yhteisöön milloin vain. Menetelmä on vahvasti kvalitatiivinen, mutta siihen voidaan liittää tarpeen mukaan myös kvantitatiivisia ominaisuuksia.

Food service -sektorin tutkimus

Toteutamme tutkimuksia sekä teollisuudelle että ravintolasektorille, ja tutkijamme hallitsevat myös food service -sektorin lainalaisuudet. Ravintolaympäristössä on mahdollista tutkia uusia tuotekonsepteja tai tuote- ja palveluratkaisuja ja varmistua niiden asiakaslähtöisyydestä. Teemme paljon tutkimuksia myös ravintoloiden arjen haasteiden ja ratkaisujen parissa.

Foodwest Omnibus

Toteutamme omnibus- eli monitilaajatutkimuksia toimialaa yleisesti kiinnostavista aiheista. Tällaisia tutkimuksia on toteutettu mm. on-the-go -syömisestä, kasvisruokailmiöstä sekä kuluttajan suhtautumisesta hyönteisruokaan. Kysy valmiista raporteista suoraan tutkijoiltamme tai voit myös ehdottaa kiinnostavaa tutkimusaihetta!

Muut räätälöidyt tutkimukset

Mikä tahansa sinua askarruttaa kuluttajan käyttäytymisessä tai ravintolasektorin asiakashaasteissa, heitä pallo meille ja teemme sinulle ratkaisuehdotuksen.

 

Foodwest on Suomen markkinatutkimusliiton (STML) jäsen ja mukana myös kansainvälisessä markkinatutkimusalan kattojärjestössä Esomarissa.